Jak działa silnik?

Silnik Stirlinga jest maszyną przetwarzającą energie cieplną na mechaniczną, tak jak wiele silników. Ma jednak istotną zaletę: ciepło można dostarczać z dowolnego źródła. Do tego dochodzi fakt, iż gazy wewnątrz niego przepływają w obiegu zamkniętym. Już te dwie cechy sprawiają że jest niezwykle praktyczny: aby wprawić go w ruch wystarczy tylko i wyłącznie podgrzać lub ochłodzić go (wywołać różnicę temperatur). Jest kilka typów silników Stirlinga (dokładniej o nich w innym dziale). Zasadę działania pokażę najpierw na silniku z jednym cylindrem (typ beta).


Silnik ogrzewamy z prawej strony (symbol płomienia) a chłodzimy tam gdzie znajduje się radiator oznaczony na niebiesko. Na rysunku kolorem czerwonym oznaczyłem tłok szczelny, zwany zimnym. Na żółto natomiast tłok, który przepuszcza gaz (tzw. tłok gorący). Jego celem jest jednak głównie oddzielenie gazu zimnego oraz ciepłego i mieszanie ich. Warto zauważyć że kąt między korbami na kole zamachowym musi wynosić 90 stopni. Cykl pracy silnika Stirlinga możemy podzielić na 4 etapy:

1.

Tutaj na skutek ogrzania rozszerza się gaz we wnętrzu silnika (może być to np. powietrze, hel..). Pcha to tłok zimny.

2.

Widać że gaz jest rozprężony i zaczyna działać na niego już niska temperatura. Tłok zimny jednak nie pozwala na razie przemieszać się gazom o róznej temperaturze, dlatego objętość gazu nie ulega znaczącej zmianie.

3.

Dzięki rozpędowi koła zamachowego zimny tłok powędrował do ścianki cylindra. Separuje również grzejący wpływ ściany cylindra od gazu. Tym samym gazy o róznej temperaturze wymieszały się i są chłodzone. Zmniejszenie temperatury niesie ze sobą zmniejszenie objętości. To oczywiście powoduje że gorący tłok zostaje wessany do środka.

4.

Ostatni z etapów nazywamy sprężaniem. Mały tłok zaczyna poruszać się w lewo, co w konsekwencji doprowadzi do zwiększenia temperatury i objętości gazu (powrót do etapu nr 1).



A tak pracuje silnik dwucylindrowy:


Różnice są bardzo niewielkie. Wciąż cykl można podzielić na 4 etapy:

1.

Podgrzanie.

2.

Rozprężanie.

3.

Ochłodzenie.

4.

Sprężanie.



Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi na facebooku:
Komentarze

Podpisz się     aby uniknąć spamu dodaj do siebie liczby 2 i 6:
mmariusz 12.10.2015, 20:08:40
Tu wpisz treść nowego komentarza w animacji drugiej korbowody cienkiego tłoka sa żle połączone. Połączenie kolanowe , nie popcha tłoka i nie obróci wału.
Anonim 11.10.2015, 13:50:26
Dla wszystkich którzy chca zrozumiec dzialanie tego silnika proponuje odjecie tloka goracego (ten gruby) ze schematu. Wyraznie wtedy widac ze tlok zimny (ten cienki) raz pozwala powietrzu sie chlodzic raz nie. Dodanie tloka goracego ( grubego) ma tylko za zadanie separowac powietrze od siebie tak by chlodzilo sie stopniowo.
Alex 26.04.2015, 00:44:13
Też jestem zmieszany tłokiem gorącym i zimnym, bo zasada działania się 'kupy' nie trzyma.
Anonim 123 17.04.2015, 16:51:02
moge wiedzieć w jakiej aplikacji była robiona ta prezentacja?
Anonim 10.04.2015, 21:24:21
!"#¤%&/(9
Anonim 12.02.2015, 01:25:24
Tu wpisz treść nowego komentarza super sprawa dla oszczednosci : szkół , szpitali , senatoriów , domów starców , budynków państwowych , nawet domów jednorodzinnych
Anonim 04.10.2014, 22:15:16
Poszukuję osoby która zbuduje mi taki silnik oczywiście odpłatnie.
Anonim 25.04.2014, 11:05:43
http://ekowioska.wordpress.com/2012/10/30/piec-rakietowy-rocket-stove-mass-heater-skrocona-instrukcja-budowy-i-uwagi-konstrukcyjne/ Witam mam pytanie chciałbym połączyć piec rakietowy z silnikiem Stirlinga żeby uzyskać prąd elektryczny na działkę a przy okazji ogrzewać pomieszczenie , jest to możliwe ? czy tylko tak mi się wydaje. pozdrawiam Darek
Anonim 29.01.2014, 23:16:30
Bardzo poglądowe!
Anonim 28.12.2013, 19:22:54
ciekawe tylko mógłby ktoś jeszcze powiedzieć z jakich detali może składać się taki silnik słyszałem że można go zrobić ze śmieci ale mi chodzi o perfekcje
Anonim 03.12.2012, 12:45:53
Ta prezentacja bardzo pomogła mi pojąć działanie tego silnika ale w silniku 1 cylindrowym w fazie 3-ciej to chyba gorący tłok powędrował do ścianki cylindra. pozdrawiam anonim
Anonim 28.10.2012, 15:04:08
Czekam na reakcje autora tekstu czy czasami nie doszło do pomylenia tloków w opisie 1.
Nowy 02.04.2012, 20:52:23
Mógłbyś opisać dokładnie jak stworzyć taki silnik bo z filmu się dużo nie dowiedziałem a mam zamiar coś takiego zrobić.
Grubel 22.10.2011, 22:16:46
czy mógłbyś opisać działanie silnika gamma
stasiu 13.06.2011, 09:59:57
moze się na tym nie znam ale chyba pomieszał ktoś w tym opisie, tłok zimny z gorącym, w pierwszym akapicie jest napisane "kolorem czerwonym oznaczyłem tłok szczelny, zwany zimnym". Zaś w trzecim podpunkcie "to oczywiście powoduje że gorący tłok zostaje wessany do środka". Wystąpił tu chyba jakiś błąd bo jeśli się nie mylę to mowa o tym samym tłoku, pozdrawiam
 
Skontaktuj się ze mną przez Facebook lub mailowo (piotrek@stirling.fc.pl) aby kupić silnik Stirlinga
Pomóż nam rozwijać tą stronę!
Dowiedz się jak możesz pomóc »
 
zobacz też www.moje-seriale.pl